diff --git a/module/compendiums/swade-core-rules.swade-skills.json b/module/compendiums/swade-core-rules.swade-skills.json index 411e861..dc01cc3 100644 --- a/module/compendiums/swade-core-rules.swade-skills.json +++ b/module/compendiums/swade-core-rules.swade-skills.json @@ -8,168 +8,201 @@ }, { "id": "Academics", - "name": "Academics", - "description": "
Academics reflects knowledge of the liberal arts, social sciences, literature, history, archaeology, and similar fields. If an explorer wants to remember when the Mayan calendar ended or cite a line from Macbeth, this is the skill to have.
Cette Compétence représente les connaissances du personnage dans des domaines aussi variés que les sciences sociales, la littérature, l’histoire, l’archéologie et tout domaine similaire. Si un explorateur souhaite connaître la date de la fin du calendrier Maya ou citer quelques lignes de Macbeth, il devra utiliser cette Compétence.
Athletics combines an individual’s coordination with learned skills such as climbing, jumping, balancing, biking, wrestling, skiing, swimming, throwing, or catching. Characters who rely on physical power more than coordination can take the @Compendium[swade-core-rules.swade-edges.Brute]{Brute} Edge to link this skill to @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Traits]{Strength} instead of @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Traits]{Agility}.
\nCette Compétence regroupe la coordination générale d’un personnage associée à ses acquis tels que l’escalade, le saut, l’équilibre, le vélo, la lutte, le ski, la natation ou le lancer. Un personnage qui privilégie la puissance physique par rapport à la coordination peut choisir l’Atout @Compendium[swade-core-rules.swade-edges.Brute]{Brute} afin de lier cette Compétence à la @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Traits]{Force} plutôt qu’à l’ @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Traits]{Agilité}.
\nBattle is an individual’s command of strategy and tactics. It can be used for general military knowledge and is critical when commanding troops in @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Mass Battles]{Mass Battles}.
Cette Compétence représente les capacités de commandement, de stratégie et de tactique d’un personnage. Elle peut être utilisée pour les connaissances militaires générales et s’avère critique pour mener ses troupes lors des @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Mass Battles]{ Combats de masse}(voir p. 114).
Characters with this skill can handle most any boat or ship common to their setting. They also know how to handle common tasks associated with their vessel such as tying knots, rigging sails, or following currents.
Navigation permet à un personnage de manœuvrer tous les types de bateaux communs dans son univers. Il sait aussi effectuer la plupart des tâches liées à ces navires telles la science des nœuds, s’occuper des voiles et des gréements ou suivre des courants marins.
Characters roll Common Knowledge to know people, places, and things of their world, including etiquette, geography, culture, popular technology, contacts, and customs.
Un personnage utilise cette Compétence pour mesurer sa connaissance des gens, des lieux et des choses du monde qui l’entoure, ce qui comprend l’étiquette, la géographie, la culture, la technologie de base et les coutumes.
Driving allows a hero to control any powered ground vehicle common to his setting. This includes cars, motorcycles, tanks, and the like.
\n(Bikes and other self-powered transports use @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Athletics]{Athletics}, beast-drawn transports use @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Riding]{Riding}.)
\nCharacters in modern settings where vehicles are ubiquitous don’t need Driving for ordinary travel. Driving rolls are typically only needed in dangerous or stressful conditions, such as @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Chases and Vehicles]{Chases}.
\nConduite permet à un héros de conduire les véhicules terrestres à moteur communs dans son univers, ce qui inclut les voitures, les motos, les tanks, etc.
\nUtilisez la @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Athletics]{Athlétisme}pour un véhicule propulsé par son utilisateur, @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Riding]{Équitation} pour une traction animale.
\nLes personnages dans les univers modernes où les véhicules sont communs n’ont pas besoin de disposer de la Compétence Conduite pour les trajets du quotidien. Des jets sont requis uniquement dans le cas de situations dangereuses ou stressantes (pour exemple, voir @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Chases and Vehicles]{Poursuites} p. 122).
\nElectronics allows a hero to use complex or specialized devices such as the control panels on industrial machines or the sensor systems found on spaceships in futuristic settings.
\nConsumer or electronic devices common to the setting don’t require Electronics— @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Common Knowledge]{Common Knowledge} suffices if a roll is required at all. In the modern world, this applies to video recorders, cell phones, etc.
\nFixing any type of broken electronic device uses the @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Repair]{Repair} skill.
\nCette Compétence permet d’utiliser des appareils électroniques spécifiques comme le panneau de contrôle d’appareils industriels ou un système de capteurs avancés tels ceux trouvés à bord des vaisseaux spatiaux des univers futuristes.
\nL’utilisation de matériel commun à l’univers ne nécessite pas cette Compétence : @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Common Knowledge]{Culture Générale} est largement suffisante. Par exemple, dans le monde réel, l’utilisation d’une caméra ou d’un smartphone ne nécessite pas de connaissances en électronique.
\nPour ce qui concerne la réparation des appareils électroniques, on utilise la Compétence @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Repair]{Réparation} (voir p. 35).
\nFaith is the arcane skill required for @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Arcane Background (Miracles)]{Arcane Background (Miracles)}.
Foi est la Compétence d’arcanes utilisée pour l’Atout @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Arcane Background (Miracles)]{Arcanes (Miracles)} (voir p. 148)
Fighting covers all hand-to-hand (melee) attacks, whether it’s with fists, axes, laser swords, or martial arts. See @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Combat]{Chapter Three} for the combat rules and the various maneuvers a warrior might attempt.
\nCombat englobe toutes les attaques de corps-à-corps, que ce soit à mains nues, à la hache, au sabre laser ou des techniques d’arts martiaux. Consultez le @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Combat]{Chapitre Trois} pour les règles de combat, ainsi que pour découvrir les nombreuses manœuvres disponibles pour vos combattants.
\nFocus is the arcane skill for @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Arcane Background (Gifted)]{Arcane Background (Gifted)}.
Focus est la Compétence d’arcanes utilisée pour l’Atout @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Arcane Background (Gifted)]{Arcanes (Don)} (voir p. 148).
Gambling is common in the saloons of the Old West, the back rooms of criminal organizations, the barracks of most armies, or the flight decks of scifi spaceships.
\nTo simulate an hour of gambling without having to roll for every single toss of the dice or hand of cards, have everyone agree on the stakes, such as $10, 10 gold coins, etc. Everyone in the game then makes a Gambling roll. The lowest total pays the highest total the difference times the stake. The next lowest pays the second highest the difference times the stake, and so on. If there’s an odd man left in the middle, he breaks even.
\n \nCheating: A character who cheats adds +2 to his roll. The GM may raise or lower this modifier depending on the particulars of the game or the method of cheating. If a cheater rolls a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Critical Failure}, however, he’s caught. The consequences depend on the circumstances and who noticed, but are usually unpleasant!
Jeu est une Compétence fort utile dans plusieurs univers, des saloons du Far West aux casernes militaires en passant par les arrières salles des organisations criminelles ou les ponts des vaisseaux spatiaux.
\nVoici un moyen rapide pour simuler une heure d’une partie de jeu sans lancer les dés pour la moindre phase du jeu en question. Les participants s’accordent d’abord sur la mise, comme 10 dollars, 10 pièces d’or, etc. Chaque joueur fait ensuite un jet de Jeu. Le résultat le plus bas paie au plus élevé la différence multipliée par la mise. Puis le plus bas restant paie au plus élevé restant la différence multipliée par la mise et ainsi de suite. Celui qui reste isolé au milieu ne paie rien mais ne gagne rien non plus.
\n \nTricher: tricher octroie un bonus de +2 à un jet de Jeu. Le MJ peut changer ce modificateur en fonction du type de jeu ou de la méthode utilisée pour tricher. Si le personnage fait un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Échec critique}, il se fait prendre. Les conséquences varient selon l’univers de jeu mais sont le plus souvent fort sévères.
Hacking is the skill used to create programs and “hack” into secured systems. Use of this skill always requires a computer or interface of some sort.
\nMost tasks are a simple Hacking roll. The amount of time it takes is determined by the GM, from a single action to hours, days, or even months depending on the complexity of the project. @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Success} means the attempt works as desired and a raise halves the time required. @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Failure} usually just means the hacker must try again, while a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Critical Failure} may mean the system locks the user out, issues an alarm, or enacts another countermeasure of some sort.
\nInformatique est la Compétence utilisée pour créer des programmes et pour pénétrer dans des systèmes sécurisés. L’utilisation de cette Compétence nécessite toujours un ordinateur ou une interface quelconque.
\nLa plupart du temps, l’utilisation de cette Compétence revient à faire un simple jet d’Informatique. Le temps peut varier de quelques minutes pour les opérations les plus basiques jusqu’à plusieurs heures, jours voire mois pour celles plus complexes (au choix du MJ). En cas de @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès}, le piratage fonctionne comme prévu. En cas de Prouesse, le temps nécessaire est réduit de moitié. En cas d’ @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Échec}, le personnage pourra vraisemblablement tenter à nouveau l’opération, alors qu’un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Échec critique} déclenche sûrement une alarme ainsi que de potentielles contre-mesures.
\nHealing has multiple uses, from treating @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Damage Effects]{Wounds} to diagnosing diseases and analyzing certain kinds of forensic evidence.
\nSee @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Healing]{Healing} for rules on mending and treating @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Damage Effects]{Wounds}, and @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Hazards]{Hazards} for treatment of disease or poison.
\nForensics: Healing can also be used to analyze evidence that relates to anatomical trauma, including cause and time of death, angle of attack, and similar matters. @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Success} provides basic information and a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{raise} increases the details uncovered.
\nCette Compétence a plusieurs champs d’application, du traitement des @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Damage Effects]{Blessures} aux diagnostics des maladies, en passant par la recherche de preuves inhérentes à la médecine légale.
\nVoir p. 96 pour les règles sur la @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Healing]{Guérison} des @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Damage Effects]{Blessures}, p. 120 pour les @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Hazards]{Dangers} et le traitement des Maladies et du Poison.
\nMédecine légale: la Compétence Soins peut être également utilisée pour analyser les éventuelles preuves sur un corps, incluant la cause et l’heure du décès, l’angle de la blessure, etc. Un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès} sur le jet fournit une information basique, et une @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Prouesse} ipermet d’augmenter les détails découverts.
\nIntimidation is the art of frightening an opponent so that he backs down, reveals information, or flees.
\nIntimidation is an @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{opposed roll} resisted by the opponent’s @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Traits]{Spirit}. In combat, this is a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Test]{Test}. Out of combat, a successful roll means the foe backs down for the most part, reveals some information, or slinks away when the opportunity presents itself.
\nA @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{raise} might mean he backs down for the remainder of the scene, spills all the beans, or runs away as fast as he can.
\nIn or out of combat, a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Critical Failure} means the target is immune to this character’s Intimidation attempts for the remainder of this encounter!
\nNetworking: Intimidation can also be used as a “macro” skill to simulate several hours of working the streets. See @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Networking]{Networking} to see how to crack some heads for favors or information.
\nIntimidation est l’art d’effrayer un adversaire afin qu’il hésite, révèle une information ou en vienne à s’enfuir.
\nIntimidation est un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{jet opposé} à l' @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Traits]{Âme} de la victime. En combat, cette action est considérée comme une @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Test]{Épreuve}(voir p. 105). En dehors d’un combat, un jet réussi signifie que la victime hésite, révèle une information ou s’échappe à la première occasion.
\nEn cas de @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Prouesse}, la victime reste hésitante jusqu’à la fin de la scène, révèle toutes les informations qu’elle possède ou s’enfuit à toutes jambes si elle en a l’occasion.
\nQue ce soit en Combat ou pas, en cas d’ @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Échec critique} sur un jet d’Intimidation, la cible devient immunisée à toute nouvelle tentative de la part du personnage jusqu’à la fin de la scène.
\nRéseautage: : Intimidation peut également être utilisée comme Compétence globale pour simuler plusieurs heures de recherche dans les rues. Voir @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Networking]{Réseautage} (p.140) pour savoir comment briser quelques doigts pour obtenir un service ou des informations.
\nIn some settings, such as those that focus on pulp action or “planetary romance” (where characters frequently travel among many strange civilizations), speaking various languages can simply be roleplayed with halting dialogue and campy accents that start out a little difficult and are quickly forgotten. The GM may ignore this skill altogether in these settings, or use the @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Multiple Languages]{Multiple Languages} option in the @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Setting Rules]{Setting Rules}.
\nIn more realistic settings, communication can be a major barrier that requires characters to put skill points into additional languages. In a 1980s World War Three game, for example, a group of United Nations paratroopers won’t be able to speak with their foes unless they take Russian, Polish, or other languages common to the Warsaw Pact.
\nIf the Language skill is in use, it should be listed as Language (Spanish), Language (American Sign Language), etc. A character’s die type also notes how fluent he is in it. (Characters start with a d8 in their own Language.)
\nSkill | \nAbility | \n
---|---|
d4 | \nThe character can read, write and speak common words and phrases. | \n
d6 | \nThe speaker can carry on a prolonged but occasionally halting conversation. | \n
d8 | \nThe character can speak fluently. | \n
d10 | \nThe hero can mimic other dialects within the language. | \n
d12 | \nThe speaker can masterfully recite important literary or oral works. | \n
Limited: Use whichever skill is lowest when performing an action that requires knowledge of a foreign language. @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Intimidation]{Intimidation} (if verbal), @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Persuasion]{Persuasion}, @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Research]{Research}, @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Taunt]{Taunt}, etc., are all limited by the character’s Language skill.
\nThis limitation never applies to a character’s native tongue.
\nDans certains univers, comme ceux qui se concentrent sur de l’action façon pulp ou ceux typés « romance planétaire » (où les héros voyagent fréquemment, passant d’une civilisation étrange à l’autre), le fait de parler plusieurs langues peut être simplement interprété en créant des dialogues hachés avec des accents à couper au couteau, qui finiront par s’estomper avec le temps. Le MJ peut ignorer simplement cette Compétence, ou utiliser la Règle d’univers de @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Multiple Languages]{Profusion de langues p. 135} option dans la @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Setting Rules]{Définition des règles}.
\nDans des univers plus réalistes en revanche, la communication peut s’avérer être une barrière majeure qui incitera les personnages à investir dans cette Compétence. Dans un univers sur la Troisième Guerre Mondiale se déroulant dans les années 80 par exemple, un groupe de casques bleus de l’ONU ne pourra être en mesure de communiquer avec ses ennemis à moins d’être capable de parler russe, polonais, ou tout autre langue commune au sein des pays du Pacte de Varsovie.
\nSi cette Compétence est utilisée, elle doit être notée pour chaque langue de cette manière : Langue (espagnol), Langue (langue des signes américaine), etc. Le dé d’un personnage dans une Compétence de Langue détermine son aisance pour s’exprimer et comprendre le langage concerné. Il commence à d8 dans la langue maternelle.
\nCapacité | \nAbilité | \n
---|---|
d4 | \nLe personnage est capable de lire, écrire, et parler avec des mots et des phrases simples. | \n
d6 | \nLe personnage peut tenir une conversation prolongée quoique avec quelques hésitations. | \n
d8 | \nLe personnage parle la langue couramment. | \n
d10 | \nLe personnage peut imiter des accents et des dialectes particuliers de la langue. | \n
d12 | \nLe personnage peut réciter des passages complets de la littérature. | \n
Limitation: utilisez la plus faible des deux Compétences lorsque vous faites une action nécessitant la connaissance d’une langue étrangère. @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Intimidation]{Intimidation} (si verbale), @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Persuasion]{Persuasion}, @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Research]{Recherche}, @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Taunt]{ Provocation}, etc., sont toutes limitées par la Compétence Langue du personnage.
\nCette limitation ne s’applique jamais quand le personnage s’exprime dans sa langue maternelle.
\nNotice is a hero’s general awareness and alertness. It’s used to sense sights, sounds, tastes, and smells, spot clues, detect ambushes, spot hidden weapons on a foe, or tell if a rival is lying, frightened, happy, etc.
\n@Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Success} conveys basic information—the character hears movement in the forest, smells distant smoke, or senses someone isn’t being completely truthful.
\nA @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{raise} grants more detail, such as the direction of a sound or odor or what topic a person is avoiding or lying about.
\nPerception représente la vigilance générale d’un héros et sa capacité à découvrir objets ou indices. Elle est utilisée lorsqu’il s’agit de voir, d’entendre, de sentir, de toucher, de trouver des indices, de repérer une embuscade, de déceler des armes dissimulées et même percevoir le mensonge, la peur et les émotions chez d’autres personnages.
\nUn @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès} sur un jet de Perception permet d’obtenir des informations de base — le personnage entend du mouvement dans la forêt, sent une odeur de fumée ou ressent qu’une personne ne lui dit pas toute la vérité.
\nUne @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Prouesse} permet d’obtenir plus de détails, comme l’origine d’un son ou d’une odeur ou le sujet qu’un interlocuteur cherche à cacher ou à éviter.
\nOccult reflects knowledge and experience with the paranormal most others don’t even believe exists. It can be used to decipher strange pictograms, recall information about supernatural creatures, remember cures for monstrous maladies like lycanthropy or vampirism, or perform rituals.
\nFinding information in a library, newspaper morgue, old tome, the internet, etc., uses the @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Research]{Research} skill. As noted there, however, if the investigator’s Occult skill is higher she may use that instead.
Occultisme représente la connaissance et l’expérience du personnage en ce qui concerne le paranormal. Cette Compétence peut être utilisée pour déchiffrer d’étranges pictogrammes, se rappeler d’informations au sujet de créatures surnaturelles, se souvenir de remèdes pour des maladies magiques comme la lycanthropie ou le vampirisme, ou même réaliser des rituels.
\nRechercher des informations dans une bibliothèque, des archives, de vieux grimoires ou sur internet utilise la Compétence Recherche, mais la Compétence Occultisme peut s’y substituer si le MJ pense que le sujet s’y applique. Voir @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Research]{Recherche} p. 34.
A good entertainer can lift the spirits, rally a crowd to action, or simply earn a few bucks from the locals. Specifics depend on the situation, setting, and how well the character is known in the area.
\nPerformance covers singing, acting, playing an instrument, or similar tasks that require an audience to appreciate.
\nRaising Funds: The amount of money a character can raise by performing is extremely subjective, but as a general rule a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{successful} performance raises 20% of the setting's @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Characters]{Starting Funds} with a success and 30% with a raise. The GM can multiply this amount by the performer's @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Advancement]{Rank} if she feels it's appropriate. These numbers work for typical performers who might be known in a small establishment or area. Larger performances can greatly boost the performer's fee, but also require more time, energy, and setup.
\nDeception: Performance can be used instead of @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Persuasion]{Persuasion} if the character is attempting to deceive, bluff, or disguise herself and the GM agrees it makes sense in the context of the situation.
\nUn bon artiste est capable de mettre du baume au cœur, de rallier une foule à sa cause ou simplement de gagner quelques piécettes lors d’une représentation. Tout ceci reste dépendant du contexte, de l’univers et de la renommée du personnage.
\nCette Compétence englobe le chant, la comédie ou le fait de jouer d’un instrument, tout ce qu’une audience est susceptible d’apprécier.
\nGagner de l’argent: la quantité d’argent qu’un personnage peut gagner lors d’une performance est extrêmement subjective, mais de manière générale, considérez qu’il gagne 20% des @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Characters]{fonds de départ} de l’univers en cas de @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès} et 30% en cas de Prouesse. Le MJ peut décider de multiplier cette somme par le @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Advancement]{Rang} du personnage s’il pense que c’est approprié. Cela correspond à un artiste localement connu. Une performance plus importante peut grandement augmenter les gains, mais demande plus de temps, d’efforts et de logistique.
\nTromperie: Performance peut être utilisée à la place de @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Persuasion]{Persuasion} si le personnage cherche à mentir, tromper ou se déguiser, avec l’accord du MJ si la situation s’y prête.
\nPersuasion is the ability to convince others to do what you want through reason, cajoling, deception, rewards, or other friendly means. Persuasion isn’t mind control. It can change someone’s attitude but not their goals. A bandit may let you keep a sentimental piece of jewelry with a good Persuasion roll but still takes all your other goods.
\nWhen used to @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Support]{Support} allies it’s an unopposed roll. If the target is resistant, it’s an @JournalEntry[JBxsGv2wAoAmoCDe]{opposed} roll vs. the target’s @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Traits]{Spirit}. The GM should modify the roll as she sees fit based on roleplaying, any pertinent @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Edges]{Edges} or @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Hindrances]{Hindrances} that affect the conversation, and the circumstances.
\nReaction Level: How much a person is willing to cooperate depends largely on their attitude toward whoever’s talking to them. The Game Master can decide how nonplayer characters feel based on the setting, or roll on the @Compendium[swade-core-rules.swade-tables.Reaction Table]{Reaction Table} if she has no preconceived notions.
\n@Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Success} improves the target’s attitude one level and a raise improves it two. Further increases aren’t generally possible in the same encounter—it takes individuals a little time to adjust their biases.
\n@Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Failure} means the target won’t change his mind this scene or until the situation changes in some important way. A @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Critical Failure} also reduces the target’s attitude two levels.
\nOnly one roll should generally be allowed per interaction unless new information is revealed, a substantial reward is offered, etc.
\nNetworking: Characters can also use Persuasion as a “macro skill,” simulating a few hours or an evening’s time hobnobbing and socializing to gain favors or information. See @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Networking]{Networking}.
\nPersuasion représente la faculté d’inciter les autres à faire selon votre volonté, que ce soit par la raison, la flatterie, le mensonge, une récompense ou des méthodes globalement non violentes. Il ne s’agit pas d’une forme de contrôle mental : cette Compétence peut faire évoluer l’attitude des interlocuteurs, mais pas changer leurs convictions et leurs buts. Avec un bon jet de Persuasion un brigand pourrait vous permettre de conserver un bijou ayant une forte valeur sentimentale. Il n’en demeure pas moins qu’il vous priverait de toutes vos autres possessions.
\nLorsque cette Compétence est utilisée pour inspirer ou apporter son @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Support]{Soutien} à des alliés (voir p. 107), le jet n’est pas opposé. Si la cible est réticente, le jet est @JournalEntry[JBxsGv2wAoAmoCDe]{opposé} à l' @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Traits]{Âme} de la cible. Le MJ peut être amené à appliquer des modificateurs en fonction de la situation, de l’interprétation et des @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Edges]{Atouts} et @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Hindrances]{Handicaps} applicables.
\nRéaction initiale: le degré de coopération d’une personne dépend largement de son attitude initiale à l’égard de son interlocuteur. Le MJ peut décider de l’attitude d’un PNJ en fonction de l’univers et de la situation, ou tirer sur la @Compendium[swade-core-rules.swade-tables.Reaction Table]{table des Réactions} (voir p. 33) s’il n’a pas d’idée préconçue.
\nEn cas de @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès}, l’attitude de la cible s’améliore d’un cran, de deux en cas de Prouesse. Lors d’un échange, la plupart des personnes ne changeront pas d’attitude de plus de deux crans par rapport à leur position initiale.
\nEn cas d’@Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Échec}, la cible ne change pas d’attitude pour le reste de la scène à moins que la situation n’évolue fortement. De plus en cas d’@Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Échec critique}, l’attitude de l’interlocuteur rse dégrade de deux crans.
\nGénéralement un seul jet est autorisé par interaction à moins que de nouvelles informations soient révélées, qu’une récompense soit offerte, etc.
\nRéseautage: un personnage peut utiliser la Compétence Persuasion pour simuler plusieurs heures de recherche dans les rues ou en soirée afin de briser la glace pour obtenir faveurs ou informations. Voir @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Networking]{Réseautage} p. 140.
\nPiloting allows a character to maneuver airplanes, helicopters, jet packs, or spaceships. See the rules for @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Chases and Vehicles]{Chases and Vehicles}.
\nA being with the innate ability to fly (he has wings, for example) uses @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Athletics]{Athletics} instead.
\nPilotage permet d’utiliser tous les types d’appareils aériens ou spatiaux comme les avions, hélicoptères, jet-packs ou vaisseaux. Vous trouverez les règles sur les @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Chases and Vehicles]{Poursuites au Chapitre Quatre}.
\nUn personnage avec une Capacité innée à voler (avec des ailes, par exemple) utilise la Compétence @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Athletics]{Athlétisme}.
\nThis is the skill “psions” or “psis” use to activate and control their psionic abilities. See the @Compendium[swade-core-rules.swade-edges.Arcane Background (Psionics)]{Arcane Background (Psionics)} edge.
Psioniques est la Compétence d’arcanes utilisée pour l’Atout @Compendium[swade-core-rules.swade-edges.Arcane Background (Psionics)]{Arcanes (Psioniques)} (voir p. 148).
Repair is the ability to take apart and/or fix mechanical gadgets, vehicles, weapons, and simple electrical devices. It also covers the use of demolitions and explosives.
\nHow long a Repair roll takes is up to the GM and the complexity of the task. Fixing a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Chases and Vehicles]{Wound} on a compact car in a post-apocalyptic setting might take an hour. Fixing a Wound on the same car in the present day might take four hours if the character wants it painted, polished, etc. @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Success} means the item is functional. A @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{raise} on the Repair roll halves the time required.
\nTools: Characters suffer a minor @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{penalty} (−1 to −2) to their roll if they don’t have access to basic tools, or a major penalty (−3 to −4) if the device requires specialized equipment.
\nElectronics: Repair can be used to repair electronic devices, but is limited by the hero’s @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Electronics]{Electronics} skill. Use whichever skill is lowest.
\nRéparation représente la capacité à démanteler ou remettre en état gadgets mécaniques, véhicules, armes et de simples machines électriques. Elle couvre également l’utilisation d’explosifs.
\nLe temps nécessaire à une réparation est déterminé par le MJ par rapport à la complexité de la tâche. Réparer une @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Chases and Vehicles]{Blessure} sur une petite voiture dans un univers post-apocalyptique pourrait prendre une heure, alors que dans un univers moderne, le temps nécessaire pourrait monter à quatre heures si le personnage souhaite s’occuper également de la peinture et du polissage. En cas de @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès} sur le jet, l’objet est opérationnel. En cas de @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Prouesse}, le temps nécessaire à la réparation est réduit de moitié.
\nOutils: le personnage subit un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{malus} réduit (−1 ou −2) s’il ne dispose pas d’outils basiques, ou même un malus plus important (−3 ou −4) si l’objet de la réparation nécessite un équipement spécialisé.
\nAppareils électroniques : Réparation peut être utilisé pour réparer des appareils électroniques, mais est limité par la Compétence @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Electronics]{Électronique} du personnage : utilisez la Compétence la plus basse des deux.
\nA character skilled in Research knows how to make good use of libraries, newspaper morgues, the internet, or other written sources of information.
\nThe amount of time this takes is up to the GM and the situation. Finding something on the internet or a specific passage in a book might be possible in a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Combat]{combat round}. Looking through books in a library, searching the internet for a complex topic, or digging up background information on an individual usually takes about an hour.
\n@Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Success} finds basic information and a raise provides more detail. @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Failure} means the researcher doesn’t find what she’s looking for.
\nA @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Critical Failure} might mean the researcher finds plausible but incorrect information, triggers the notice of some opposed entity or faction, reads something “Humanity Was Not Meant to Know” and suffers a mental illness of some sort (a Minor @Compendium[swade-core-rules.swade-hindrances.Phobia]{Phobia}, @Compendium[swade-core-rules.swade-hindrances.Quirk]{Quirk}, etc.), or she might even accidentally destroy the source. The GM is encouraged to be creative when such a mishap occurs, perhaps forcing the party to approach the situation in a different way.
\nRelated Skills: If a character has a skill that relates directly to the subject he’s researching, he can use that instead of Research. An explorer with @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Occult]{Occult} d10 and Research d6, for example, rolls a d10 when investigating vampire lore at a forgotten library. If he later goes to search for the deed to a house where the vampires are rumored to lair, he rolls his normal Research instead.
\nNote: Research may only provide the clues, especially in a mystery-heavy game. Putting the clues together from the information gathered is up to the players.
\nRecherche permet d’obtenir des informations au sein d’une bibliothèque, en fouillant sur internet, dans les rubriques nécrologiques ou toute source d’information écrite.
\nLe temps nécessaire dépend de la situation et est laissé à l’appréciation du MJ. Trouver quelque chose sur internet ou un passage spécifique dans un livre pourrait être possible dans un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Combat]{round de combat}. Faire une recherche parmi les livres d’une bibliothèque, une recherche internet sur un sujet complexe ou creuser le passé d’une personne prend en général environ une heure.
\nAvec un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès} , le chercheur trouve les informations de base. Avec une Prouesse, il découvre plus de détails. En cas d’@Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Échec}, aucune information sur le sujet n’est découverte.
\nAvec un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Échec critique}, le personnage peut découvrir une information crédible mais erronée, attirer l’attention d’une entité ou d’une faction adverse, tomber sur un passage que « l’Humanité n’était pas destinée à découvrir » provoquant un désordre mental (@Compendium[swade-core-rules.swade-hindrances.Phobia]{Phobie mineure}, @Compendium[swade-core-rules.swade-hindrances.Quirk]{Bizarrerie}, etc.), ou même détruire la source d’information elle-même. Le MJ est encouragé à être créatif dans ce genre de cas, incitant peut-être les joueurs à envisager la situation sous un nouvel angle.
\nCompétences liées: si un personnage dispose d’une Compétence directement liée à l’objet de sa recherche, il peut choisir d’utiliser cette dernière en lieu et place de Recherche. Un explorateur ayant Occultisme à d10 et Recherche à d6 peut utiliser le d10 de sa Compétence @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Occult]{Occultisme} pour fouiller une bibliothèque oubliée en quête d’informations sur les vampires, mais le d6 de sa Compétence Recherche pour chercher les actes de propriétés d’un domaine servant potentiellement de refuge à une famille de vampires.
\nNote: il est possible que Recherche ne fournisse que des indices, en particulier dans une partie axée sur le mystère. Parvenir à assembler les indices entre eux reste l’apanage des joueurs.
\nRiding allows a hero to mount, control, and ride any beast or beast-drawn vehicle common to his setting. This includes horses, camels, dragons, wagons, chariots, and the like. See @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Mounted Combat]{Mounted Combat}.
Équitation permet de contrôler et chevaucher tout animal de monte ou véhicule à traction animale commun de votre univers. Cela inclut les chevaux, les chameaux, les dragons, les chariots, etc. Vous trouverez des règles supplémentaires pour gérer le @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Mounted Combat]{Combat monté} p. 101.
Those with this skill have studied various hard sciences such as biology, xenobiology, chemistry, geology, engineering, or any other “hard” science.
\nA @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{successful} Science roll reveals basic information about a topic, and a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{raise} grants more details.
\nUn personnage disposant de cette Compétence a étudié diverses sciences « dures » comme la biologie, la xénobiologie, la chimie, la géologie, l’ingénierie, etc.
\nUn @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès} sur un jet de Sciences permet d’obtenir des informations basiques sur un sujet précis et une @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Prouesse} permet d’obtenir plus de détails.
\nShooting covers all attempts to hit a target with a ranged weapon such as a bow, pistol, or rocket launcher (thrown weapons use @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Athletics]{Athletics}). See @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Combat]{Chapter Three} for details on ranged combat.
\nTir concerne toute tentative pour toucher une cible avec n’importe quelle arme à distance tel un arc, un pistolet, un lance-roquettes, etc. (une arme lancée utilise @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Athletics]{Athlétisme}, voir p. 29). Consultez le @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Combat]{Chapitre Trois} pour plus de détails sur le combat à distance.
\nMages, wizards, warlocks, and witches use Spellcasting to cast spells. See the @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Arcane Background (Magic)]{Arcane Background (Magic)} Edge.
Magie est la Compétence d’arcanes utilisée pour l’Atout @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Arcane Background (Magic)]{Arcanes (Magie)} (voir p. 148).
Stealth is the ability to hide and move quietly. A simple @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{success} on a Stealth roll means the character avoids detection if enemies aren’t particularly alert. If the character @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{fails} the roll, the enemy realizes something is amiss and begins actively searching for whatever roused them.
\nOnce foes are alerted and active, Stealth is opposed by @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Notice]{Notice} (a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{group roll} if there are many foes.
\nThe GM should apply any circumstantial penalties to @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Notice]{Notice} rolls for @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Illumination]{darkness}, @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Cover and Obstacles]{cover}, noise, distractions, and any difference in the target’s @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Size and Scale]{Scale} (just like when attacking). Sneaking through dry leaves might subtract 2 from the Stealth roll, for example, while spotting someone in the dark uses the @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Illumination]{Illumination} penalty (−4). Don’t apply the same modifier to both rolls, however. If Stealth is at −2 for the leaves, don’t give Notice a +2 for them as well.
\nSneak Attack: Sneaking up close enough to make a melee attack always requires an @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{opposed} Stealth roll versus the target’s @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Notice]{Notice}, whether the guard is actively looking for trouble or not. If successful, the victim is @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Distracted and Vulnerable]{Vulnerable} to the attacker, but only until the attacker’s turn ends. With a raise, the attacker has @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.The Drop]{The Drop} instead.
\nMovement: In combat, characters roll Stealth each turn as a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Actions]{free action} at the end of their move or any action the GM thinks might draw attention.
\nOut of combat, the distance moved depends entirely on the situation. The GM might want a roll every minute if the group is sneaking around the perimeter of a defensive position, or every few miles if they’re trying to quietly walk the path through a dark forest without alerting the creatures that live there.
\nDiscrétion représente la faculté de se cacher et de se déplacer en silence. Avec un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès}, le personnage évite de se faire repérer par ses ennemis qui ne sont pas sur le qui-vive. En cas d’ @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Échec}, ces derniers se rendent compte que quelque chose ne va pas et commencent à chercher activement ce qui leur a mis la puce à l’oreille.
\nÀ partir du moment où les sentinelles recherchent activement, les jets de Discrétion sont opposés à des jets de @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Notice]{Perception} (utilisez les @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{ Jets de groupe} si plusieurs sentinelles sont présentes, voir p. 89).
\nLe MJ est invité à appliquer des malus en fonction des circonstances aux jets de @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Notice]{Perception}, que ce soit pour l' @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Illumination]{obscurité}, le @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Cover and Obstacles]{couvert}, le bruit ambiant, d’éventuelles diversions ou un modificateur d’ @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Size and Scale]{Échelle} (comme en cas d’attaque, voir Échelle p. 107). Se déplacer sur des feuilles mortes peut infliger un malus de -2 aux jets de Discrétion, par exemple, alors que localiser quelqu’un dans les ténèbres inflige aux jets de Perception le malus associé issu des règles de @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Illumination]{Visibilité} (p. 109), soit (−4). Don’t Cependant n’appliquez pas un modificateur deux fois : si un jet de Discrétion subit un malus de −2 pour les feuilles mortes, don’t n’octroyez pas un bonus de +2 aux jets de Perception.
\nAttaque surprise: s’approcher discrètement d’un adversaire afin de pouvoir l’attaquer au corps-àcorps nécessite toujours un jet de Discrétion @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{opposé} à un jet de @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Notice]{Perception} de la cible, que cette dernière soit en alerte ou non. En cas de Succès, la victime est @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Distracted and Vulnerable]{Vulnérable} (voir p. 103) mais seulement jusqu’à la fin du tour de l’attaquant. Avec une Prouesse, l’attaquant peut faire une @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.The Drop]{e Attaque surprise} (p. 100) à la place.
\nMouvement: en combat, les personnages dissimulés font un jet de Discrétion chaque round en @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Actions]{Action Libre} à la fin de leur mouvement ou à la fin de n’importe quelle action que le MJ juge susceptible d’attirer l’attention.
\nEn dehors d’un combat, la distance parcourue dépend entièrement de la situation. Le MJ peut demander un jet toutes les minutes si le groupe tente de s’infiltrer au sein d’un périmètre sécurisé, ou encore chaque fois que le groupe parcourt plusieurs kilomètres si les personnages se déplacent dans une forêt hantée en voulant éviter de déranger les créatures qui s’y terrent.
\nSurvival allows a character to find food, water, or shelter in hostile environments. It can also be used to navigate wilderness environments, figure out which plants are good to eat and which aren’t, and so on.
\nA @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{successful} Survival roll provides enough food and water for one person for one day; or five people with a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{raise}.
\nMore detailed information on @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Hunger]{Hunger} and @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Thirst]{Thirst} can be found under @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Hazards]{Hazards} section.
\nTracking: Survival can also be used to detect and follow tracks. Each roll generally covers following the tracks for one mile, but the GM should adjust this as needed for specific circumstances.
\nThe Game Master should assign a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{bonus or penalty} based on the target, environment, and time. Tracking a large group that recently passed through a snow-covered area might grant a bonus of +4, while following a single person over rocks and streams after more than a day incurs a −4 penalty.
\nSurvie permet de trouver nourriture, eau ou abri en milieu hostile, mais également de s’orienter dans la nature, savoir si telle ou telle plante est comestible, etc.
\nUn @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès} au jet de Survie permet d’obtenir une ration quotidienne d’eau et de nourriture pour une personne, pour cinq en cas de @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Prouesse}.
\nVous trouverez plus d’informations sur la @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Hunger]{Faim} et la @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Thirst]{Soif} dans les @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Hazards]{Périls} (p. 117).
\nPistage: Survie peut également être utilisée pour détecter et suivre des traces, en général à raison d’un jet pour un ou deux kilomètres, mais le MJ peut adapter cette distance en fonction des circonstances.
\nLe MJ peut appliquer des @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{bonus ou malus} selon la cible, l’environnement et le temps passé depuis le passage de cette dernière. Pister un groupe important ayant suivi récemment une piste enneigée bénéficie d’un bonus de +4, alors que suivre les traces d’une personne seule sur un terrain rocailleux avec plus d’un jour de retard se fait avec un malus de −4.
\nTaunt attacks a person’s pride through ridicule, cruel jests, or oneupmanship.
\nTaunt is an opposed roll @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{resisted} by the opponent’s Smarts. In combat, this is a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Test]{Test}.
\nOut of combat, @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{success} means the defender backs down, slinks away, or starts a fight. A @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{raise} might leave the victim cowed for the remainder of the scene, or make her storm out of the area fuming or even in tears, or attack her tormentor recklessly (perhaps with a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Wild Attack]{Wild Attack} on the first round of combat).
\nA @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Critical Failure} means the target is immune to this character’s Taunts for the remainder of the encounter.
\nProvocation permet d’attaquer l’amour propre d’un individu en le ridiculisant par la parole ou le geste.
\nUn jet de Provocation est @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{opposé} à un jet d’Intellect de la cible. Lors d’un combat, il s’agit d’une @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Test]{Épreuve} (voir p. 105).
\nEn dehors d’un combat, en cas de @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès}, la victime recule, se retire ou commence une bagarre. Avec une @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Prouesse}, elle est effrayée pour le reste de la scène, sort de la pièce en hurlant ou en larmes, ou attaque son tourmenteur avec une rage décuplée (potentiellement avec une @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Wild Attack]{Attaque totale} lors du premier round).
\nAvec un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Échec critique}, la cible est immunisée aux Provocations du personnage pour le reste de la scène.
\nLockpicking, safecracking, picking pockets, sleight of hand, setting and disabling traps and similar acts of misdirection, sabotage, subterfuge, and manipulation are called Thievery.
\nIf used to pick a lock, crack a safe, disable a trap, or perform a simple unopposed action, @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{success} opens or disables the device, and a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{raise} does it in less time, without tripping alarms, or whatever else the GM feels is appropriate.
\nSleight of hand, hiding or planting an item, or picking a pocket require a simple @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{success}. If foes are actively watching the character, Thievery is @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{opposed} by @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Notice]{Notice}.
\nThe Game Master should assign @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{penalties} for particularly difficult circumstances. Picking a heavy padlock might have a −4 penalty, while hiding a revolver in bulky winter clothing might grant a +1 bonus. @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Failure} typically means the character is spotted or it takes too much time (after which the character can try again). A @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Critical Failure} typically sets off the trap, alerts the victim, or jams the device so that it must be opened or interacted with in a different way.
\nLimited: Using Thievery on an electronic device, such as a keypad, is limited by the thief’s @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Electronics]{Electronics} skill. Use the lowest of the two skills.
\nCrochetage, forçage de coffres, pickpocket, escamotage, désamorçage et mise en place de pièges, sabotage et autres manipulations sont englobés au sein de cette Compétence.
\nLorsqu’il s’agit de crocheter une serrure, de forcer un coffre, de désamorcer un piège ou de réaliser toute action sans opposition active, un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès} permet de réussir l’action et une @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Prouesse} permet de le faire en moins de temps sans déclencher d’éventuelles alarmes (ou tout autre effet positif que MJ juge approprié).
\nFaire les poches ou escamoter un objet nécessitent un simple @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Succès}, sauf si la cible observe activement le personnage auquel cas le jet est @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{opposé} à un jet de @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Notice]{Perception} de cette dernière.
\nLe MJ peut appliquer des @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{modificateurs} pour des circonstances particulières. Crocheter une serrure sécurisée pourrait infliger un malus de −4, alors que faire disparaître un revolver sous de lourds vêtements d’hiver peut bénéficier un bonus de +1. Généralement en cas d’@Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Échec}, le personnage se fait repérer ou perd du temps (après quoi il peut tenter à nouveau). Un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Trait Rolls]{Échec critique} provoque habituellement le déclenchement du piège, alerte la victime ou bloque le mécanisme de telle manière qu’il ne peut plus fonctionner.
\nLimitation: pour crocheter une serrure électronique, Subterfuge est limité par @Compendium[swade-core-rules.swade-skills.Electronics]{Électronique}. Utilisez la plus basse des deux Compétences.
\nIf a character doesn’t have a skill for an action he’s attempting, he rolls a d4 for his skill die (and a Wild Die if a @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Wild Cards and Extras]{Wild Card}) and subtracts 2 from the total.
\nThe GM may decide certain tasks cannot be attempted unskilled, such as performing complex surgery or flying a commercial jet.
\nSi un personnage n'a pas de compétence pour une action qu'il tente, il lance un d4 pour son dé de compétence (et un dé sauvage si c'est un @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Wild Cards and Extras]{Wild Card}) et soustrait 2 du total.
\nLe MJ peut décider que certaines tâches ne peuvent être tentées sans qualification, comme la réalisation d'une chirurgie complexe ou le pilotage d'un jet commercial.
\n“Mad” scientists, inventors in worlds with magic (or technology far beyond our own), alchemists, or artificers can be found throughout many Savage Worlds.
\nThough their techniques may vary, all use Weird Science as their arcane skill. See the @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Arcane Background (Weird Science)]{Arcane Background (Weird Science)} Edge to learn more of their wondrous ways.
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Les savants fous, les inventeurs dans les mondes disposant de magie (ou de technologie surpassant grandement la nôtre), les alchimistes ou les artificiers sont présents dans de nombreux mondes sauvages.
\nBien que leurs techniques soient très variables, tous utilisent la Compétence Science étrange comme Compétence d’arcanes utilisée pour l’Atout @Compendium[swade-core-rules.swade-rules.Arcane Background (Weird Science)]{ Arcanes (Science étrange)} (voir p. 148).
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